Vissza a főoldalra

Egy fecske nem csinál nyarat, de: kettő?




Nem látom indokoltnak, hogy Horváth Anna születésének 90. évfordulója alkalmából katalógusba illő funkcionális szöveget fogalmazzak meg személyével és művészetével kapcsolatban. 

Ha a nagyérdemű olvasó veszi a fáradságot, meglehetősen sok ilyen jellegű ismertetőre találhat az elmúlt évtizedek sajtótermékeiben és egyéb kiadványaiban. Lehet, persze, hogy a maga idejében nem figyeltünk eléggé, nem érzékeltük a pillanat visszavonhatatlanságát, hiszen oly gyakran kaphattunk híreket arról, mivel foglalkozik a kárpátaljai keramikus szobrász, illetve milyen soros kitüntetésben, elismerésben részesült. Most, hogy immár kilenc éve nincs közöttünk, érezzük az információk múlékonyságát, s hogy mindaz, ami volt, egyre kevésbé megfogható. Így hát életében betöltött státuszát faggatjuk, kézzelfogható érdemeit sorakoztatjuk. Pedig az ő szerepét, akárcsak a Drávai Gizelláét, ennél sokkal tágabbnak és életközelibb­nek tudom, érzékelem.  Hogy miben is áll ez az életművet nem feltétlen meghaladó, de azzal egyenértékűnek tekinthető szerepkör, azt én úgy sűríteném egyetlen birtokos szerkezetbe, hogy személyiségük holdudvarában.

Szokás mondani, hogy egy fecske nem csinál nyarat, hogy csak együttes erővel, összefogásban lehet sikerre vinni ügyeket. Szerencsére nem mindenki vette, veszi ezt komolyan. Így történt, hogy egy kárpátaljai kisváros teljes kulturális életét, légkörét forradalmasította két különleges személyiség, Drávai Gizella és Horváth Anna.

Horváth Annát én a Beregszászi 6-os Számú Általános Iskola és Drávai Gizella jóvoltából ismertem meg tizenkét éves gyerekként, amikor beléptem az ötödik osztályba, s Gizi néni „pulyája” lettem. A beregszásziak tudnak Gizi néni és Horváth Anna legendásnak mondható barátságáról, mely a maga idejében az egész kisváros szellemi közösségét lázban tartotta, hiszen ez a két jeles személyiség hol megosztotta, hol összehozta a véleményeket, de a barátokat nem választotta el. Irodalmi szalont, kulturális fórumot, műhelymunkát jelentő stúdióéletet képviselt Drávai Gizella könyvtárral megtöltött vendégszobája, ahol szinte naponta jelentek meg látogatók, és ez a spontán kialakult klubélet magába fogadott minden generációt. Horváth Anna is itt kapta az első erőteljes impulzust pályakezdéséhez. Itt nőttünk fel, itt fejlődtünk, ide tértünk vissza eredményeinkkel és sajgásainkkal, itt tanultunk meg kérdezni, és gyakran itt kaptunk választ kérdéseinkre. Nem feltétlen Gizi nénitől, gyakran egymástól, máskor pedig önmagunktól, mert a hangosan felmondott dilemma olyan akusztikát kapott a paraszt-barokk ház gerendás mennyezete alatt, hogy kikristályosodtak a lehetséges válaszok és a lehetséges realitások. Innen indult tehát Horváth Anna megerősítése is a művészi pályához.

1924. november 5-én hozta világra egyetlen gyermekét az árvaságban nevelkedett Hrin Mária, Horváth András húszéves asszonya. A 30 éves Horváth András ekkor már megjárta a frontot és a világot első világháborús vöröskatonaként, és tudta az életről, hogy törékeny és becses. Vasúti alkalmazottként tartotta el immár háromtagú családját. A Gyár utca 12. alatti egykori szülőházat Mariska építette fel kisebb-nagyobb szakmai segítséggel, de rátermettsége folytán csak az igazán komoly szakmákhoz kellett mestert és férfit hívni. Ezért nem adta el ezt a portát Horváth Anna akkor sem, amikor már elismert művészként Beregszász városától műterem helyett lakást kapott. „Ez a Mariska emlékműve, akkor is, ha összerogy” – ez volt a válasza az ajánlattevőknek. A ház pedig, természetesen, összerogyott…

Hogyan lett Horváth Annából a második fecske, kérdezhetnénk a cím ürügyén.

Meglehetősen későn indult el művészi pályáján a korábban a képzőművészeti akadémiára felvételt nyert, ám a határ lezárása miatt mégis szülei mellett maradó keramikus. Az agyaggal korán megismerkedett, hiszen a vasúti pénztárosságot követően a beregszászi téglagyár kályhacsempe tervezője lett, s így formaérzékét, rajzkészségét is kamatoztathatta. Anyag-, illetve agyag-ismerete ekkor alakult ki. Itt tanulta meg azokat a technológiákat, melyeket művészként minden nap alkalmazni kényszerült, s melyek ezt követően nem okoztak gondot számára.  Gazdag technológiaismerete és hatalmas kreativitása, kombinatív készsége jóvoltából nem csak barátja és használója lett az agyagnak, de rengeteg ötlettel változtatta meg annak fizikai tulajdonságait attól függően, milyen céllal kívánta azt felhasználni. Az a technológiai tudás, amit saját ötletei és kultúrtörténeti ismeretei által kialakított, önmagában is nagy érték. Csak sajnálni tudom, hogy nem igazán volt ilyen téren tanítványa, aki ezeket a technológiai bravúrokat is elsajátította és megfejelte volna.

Mit tanultunk mi Horváth Annától, ha a szobrászatot nem?... Elsősorban igényességet önmagunkkal, tudásunkkal, jellemünkkel és bizonyos értelemben egymással szemben is. Nem volt ám könnyű iskola az övé! Bírni kellett a „gyűrődést” mellette, mert szinte állandóan vizsgáztatta az embert. Jól jött, ha a delikvens megtanult agyagot is gyúrni, de nem volt feltétele a barátságnak. Jól jött, ha volt némi alkotó vénája, és még jobban, ha kitűnő alkotói vénája volt. Valamihez érteni kellett a jelenlétében, mert mindig voltak elvárásai. Látszólag lezser életformát élt, valójában nagyon akkurátusan beosztotta idejét, hogy mindenre teljen. Ezért futotta pénzkereső állásra néha egyszerre több helyen is, barátokra, beszélgetésre, szabad alkotásra és megrendelt munkákra, írásra, „bumlizásra”, jövésmenésre az ismerősökkel, és nagy-nagy esti sétákra a barátokkal. Ahogy múlt az idő, úgy öregedtek vele sétapartnerei. A fiatalabbak szétszéledtek tanulni, családot alapítani, hogy majd tudásban és lélekszámban meggyarapodva visszatérjenek, de már inkább csak vendégként. Nem tudom, volt-e még újabb sétapartnere Eincig Miklós nyugdíjas patikus külföldre távozását követően. Talán a gyerekek a 6-os iskolából és a környékről. Mindig csimpaszkodott valaki a biciklijén, mint egykor kis barátnőnk, Amália. Anna mindig meglátta az életben a működés lehetőségeit és a szépet, a szeretetre méltót. Ahogy korosodott, úgy fordult el saját generációjától, s lett egyre kíváncsibb a gyermekekre, fiatalokra. A saját korosztályát túl jól ismerte, állandó jelleggel igényelte a friss impulzusokat, tehát kereste a megújulás lehetőségét az emberi kapcsolatokban is.

Életének utolsó szakaszában új megrendelőként jelentkezett az egyház, ezen belül is főként a ferences rendbéliek. A sok-sok ifjú és más neveltetésű ember rajongással vette őt körül, elvarázsolta őket a teremtés, ahogy Horváth Anna több évtizedes rutinjával meglehetősen gyors tempóban virágoztatta fel művészi alkotásokkal rideg és szigorú környezetüket. Figyeltem lelki és szellemi egymásrautaltságukat. Mindkét fél belső kötetlenségből és fizikai terhektől mentesen csüggött az alkotás éteri adományain anélkül, hogy földi javakra fordították volna égi igényeiket. Anna hasznát vette volna egy-egy új hallókészüléknek, örült, ha sikerült megkapnia, de nem mindig sikerült. Mégsem volt csalódott. A tény, hogy személyét és munkáját nélkülözhetetlenül magukba fogadták a rendbéliek, nyugalommal és bizalommal töltötte el az élettel szemben.

Kilencvenéves lenne a kilenc éve eltemetett szobrász. Sok volt ebben az életútban a magány, sok volt benne a társas összetartozás, a munka, a szabadság, ezért azt kell gondolnom, gazdag ember volt Horváth Anna, és gazdag volt az ő élete mindenekben.  Művészetében sem volt ez másként. Ahogy rendezgetem személyes tárgyait, életének dokumentumait, mérhetetlenül sok rajzát és vázlatát, elámulok azon, mi mindent alkotott hozzávetőlegesen 44 év alatt. Minden ismerősömnek van tőle ajándékba kapott szobrocskája, grafikája, festménye vagy plakettje. Ha úgy fog élni bennünk alakja is, ahogyan szétosztott remekei, emléke megkopásától nem kell tartanunk. Még ennél is fontosabb talán életútjának példaértéke. Hogy el lehet jutni művekkel Beregszászból Moszkvába, Budapestre, a párizsi  Louvre-ba, a madridi Pradóba is. Igaz, egy fecske nem csinál nyarat. De kettő?...


Finta Éva

 Kárpáti Igaz Szó 2014. 11.05.


Vissza a főoldalra